Marktwerking in het vliegverkeer

7 januari 2022 verscheen in de Provinciale Zeeuwse Courant een artikel met de titel:

Duizenden lege ‘spookvliegtuigen’ de lucht in om landingsrechten niet kwijt te raken

Om hun start- en landingsrechten op vliegvelden te behouden, zijn luchtvaartmaatschappijen normaliter verplicht om minstens 80 procent van hun tijdslots daadwerkelijk te benutten. Dat ‘use it or lose it’-beleid moet zorgen voor eerlijke concurrentie: ook nieuwkomers krijgen zo de kans een plek op populaire luchthavens te veroveren.

Bron: https://www.pzc.nl/binnenland/duizenden-lege-spookvliegtuigen-de-lucht-in-om-landingsrechten-niet-kwijt-te-raken~ad9e162c/

Op zich kunnen wij het handelen van luchtvaartmaarschappijen alsook de regels bedacht door de beleidsmakers begrijpen. Maar:

Dit voorbeeld illustreert ook hoe marktwerking perverse financiele prikkels in een systeem kan opwerpen. Vliegen met een leeg vliegtuig is immers volstrekt zinloos en belastend voor het milieu. Vergelijkbare perverse financiele prikkels zijn vindbaar in het huidige marktwerkingsgedreven systeem van de zorg. In hoeverre zijn we bereid niet-noodzakelijke zorg toe te staan voor behoud van zorgkostenplanfonds of omzetmaximalisatie?